Powered By Blogger

woensdag 6 april 2011

#14 Chatten en #15 Google maps/streetview

# 15 Google maps/streetview.
Ik heb het persoonlijk altijd gezien als een leuk handigheidje en dan met name voor huis tuin en keuken gebruik.Via 23# heb ik kennisgemaakt met de vele mogelijkheden. Persoonlijk heb ik een voorkeur om deze tool als mash up te gebruiken. Een voorbeeld kun je vinden op de volgende site. http://www.paulhagon.com/thenandnow/nypl/ Een "vriendschap" tussen Flickr en Google street view. Via Google maps heb ik de vestiging Waddinxveen -met de openingstijden- toegevoegd. Moet alleen wel 3 weken wachten voor e.e.a. operationeel is. Deze optie voor bibliotheek gebruik? Volmondig ja, want er is veel meer mee mogelijk dat je op het eerste zich zou denken.

#14 Instant messaging, chatten.
Een aantal toepassingen geprobeerd via de sites van: Yahoo messenger, Google chat, Skype en Windows live messenger. Google chat en Skype zijn mij bekend en gebruik ik ook regelmatig. Maar contact onderhouden op deze manier is niet zo aan mij besteed. Als het functioneel is (Google chat) prima, maar eindeloos via je toetsenbord en je scherm communiceren.........nou nee. Prima dat het er is en de wereld komt weer heel dichtbij op deze manier. Alles heeft ook een keerzijde en dat is het gedrag tijdens on line chatten bij de jeugd. Daar komt veel narigheid en verdriet van omdat er niet goed wordt nagedacht voordat de enter toets wordt gebruikt. Hier ligt uiteraard een taak van de opvoeder maar menig ouder heeft geen idee wat zijn/haar kind op het web uitspookt! Of dit een toekomst heeft voor bibliotheken? Zal lastig worden denk ik. Er moet wel iemand beschikbaar zijn om te reageren. Dat dit niet altijd haalbaar is blijkt uit het feit dat deze functie bij Al@din redelijk snel verdween.

2 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens. Met maps is wel het een en ander te doen. Zeker met mash up's. We kunnen hiermee heel eenvoudig de routebeschrijving naar de bibliotheek voor alle vestigingen op dezelfde manier op de site vermelden.

    Chat vind ik heerlijk functioneel. Even snel een vraag of een mededeling is zo gesteld. Je stoort niet (wat met een telefoon toch anders is).

    Voor het publiek vind ik het anders. Daar werkt het naar mijn mening alleen als er altijd iemand achter zit. Ik las over chatten via een chatbot (via 23 dingen ProBiblio), maar dat vind ik vreselijk onpersoonlijk en deze kan ook alleen maar standaardvragen beantwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat betreft de mash-ups heb ik goed nieuws. Bij ProBiblio zijn we bezig met het ontwikkelen van een applicatie dat heel veel bronnen met elkaar combineert en toont op een kaartinterface. We noemen het Biebmaps. De site is nog niet klaar, maar informatie vind je hier (pdf).

    Ik ben van mening dat bibliotheken elke vorm van communicatie moet omarmen, zeker als het om een middel gaat wat zo veel gebruikt wordt. Alleen moten de voorwaarden geregeld zijn. Bereikbaarheid is daar één van.

    BeantwoordenVerwijderen