Powered By Blogger

dinsdag 22 maart 2011

#10 en #11 Online kantoortoepassingen en Wiki's (1)

Op onderzoek in de wereld van Google docs en Wiki's kom ik toch weer een aantal berichten tegen die ik graag met jullie wil delen. Terwijl wij ons verderop in de 23#cursus gaan bezighouden met
Twitter (#12) kom ik een artikel tegen over Yammer, het communicatiemiddel voor bedrijfstoepassingen. Twitter maar dan alleen voor bedrijven. Interessant en hieronder geef ik jullie een link via WIKIpedia om eens door te lezen.
Onze Twitter is ook nog eens jarig > 5 jaar geworden om precies te zijn! Hieperdepiep!!
Ook hiermee verband houdend is de strijd om de smartphones. Apple die angtvallig haar besturingssysteem gesloten houdt en Google die de strijd denkt te winnen met haar open Android besturingssysteem. Hieronder een link voor een interessant artikel over de smartphone en welke rol het apparaatje kan gaan spelen in ons leven.
Een uitgebreide review over kantoortoepassingen en wiki's volgt nog. Wel wil ik jullie laten weten dat Judith, Désirée en ondergetekende bezig zijn met het opzetten van een heuse WIKI voor de BDGV. Een echte online open community waarop een ieder content kan toevoegen. Wordt vervolgd!

8 opmerkingen:

  1. een super idee!!
    toen ik over de wiki's las had ik zoiets van was er maar een wiki voor alle bibliotheken, zodat we onze kennis kunnen delen en niet steeds zelf het wiel hoeven uit te vinden, zoals wij bijvoorbeeld met het invoeren van de zelfbediening hebben meegemaakt, terwijl dan wel steeds bleek dat de fouten die wij hadden gemaakt al bekend waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante artikelen.
    Yammer gebruiken wij bij ProBiblio. Je bent - indien effectief en consequent ingezet - goed op de hoogte van het doen en laten van je collega's. Met name als de Yammerdesktop installeert, want dan krijg je gelijk een bericht als er iets nieuws is gepubliceerd.

    Ik ben benieuwd naar jullie wiki en waar jullie het voor denken in te zetten. Maak altijd de afweging waarom je zelf met een eigen wiki wil starten. Kun je ook niet aansluiten bij het groter geheel en jouw informatie toe voegen aan de Wikipedia en daar uit te halen wat voor jouw bibliotheek zinvol is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het zou geweldig zijn als er een bibliotheek wiki zou zijn waar alle bibliotheken hun kennis op zouden delen. Bestaat zoiets al?
    Het ligt er ook aan wat we met onze wiki willen. Informatie tussen de vestigingen uitwisselen? Een soort actieve en interactieve nieuwsbrief? Dan is een BDGV wiki prima en dan yammer eraan toevoegen. We gaan nog verder uitzoeken wat er kan, wat er al is en wat er mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik ben dus ijverig bezig met delicious. Geen idee waarom jij direct naar wiki's bent gegaan. Nu kijk ik op "onze 23/10dingen" site. Hoeven we heel delicious niet te doen... Wel jammer, wat het is een interessante site. Ik ga hem toch maar behandelen op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke blog, met al die doorlink mogelijkheden, veel boeiends te lezen !

    Hoezo hoeven we geen Delicious te behandelen ?

    Op de site staat toch:

    #10 Social bookmarking en Delicious

    Deze week neem je een kijkje op de populairste social bookmarking site op het web, Delicious.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. NB: op "onze 23/10 Dingen" site is

    #13 Social bookmarking en Delicious

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt. Jullie hebben een iets aangepaste volgorde om het zo mogelijk te maken dat de deelnemers aan de 10 en 23 Dingen gelijk oplopen qua onderwerpen. Ik heb tijdens de begeleiderssessie een overzicht laten zien (zie de presentatie).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi gepimte fotostream heb je gemaakt! Superfoto's van Hunter!

    Je bent lekker aan het onderzoeken geweest op het Web 2.0. Waar haal je de tijd vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen