Powered By Blogger

donderdag 24 maart 2011

#10 en #11 > On line kantoortoepassingen en Wiki's (2)

Beide termen waren mij bekend, maar daar was ook alles mee gezegd. Natuurlijk kent iedereen Wikipedia en heeft iedereen er een mening over. Het leuke van deze 23#cursus is dat jij je eigen mening kan vormen omdat je met de applicaties aan het stoeien bent geweest. En of je er verder iets mee gaat doen is aan jou, maar op een willekeurige saaie verjaardag, tijdens de ronde met de kleffe toastjes, kun jij in ieder geval jouw gefundeerde mening geven over..........1 van de 23#!

on line kantoortoepassingen.

Voor ik begon aan de 23#cursus heb ik mij nooit verder verdiept in de toepassing van deze applicaties. Ik gebruik Google docs omdat dit gekoppeld is aan mijn gmail. Gemak dient de mens toch?Ik heb ook niets anders uitgeprobeerd. Maar ik moet zeggen, dit is een blijvertje. De mogelijkheid om met elkaar aan een document te werken is het proberen meer dan waard. Weg met die eindeloze e-mails met aanvullingen en wijzigingen. Wij hebben als begeleiders al een aantal documenten en spreadsheets met elkaar gedeeld en dat bevalt prima. Ook erg handig is de on line chat functie. Ik denk dat wij met elkaar meer gebruik moeten maken van de on line toepassingen. Denk aan o.a. gezamenlijke projecten. Het enige "nadeel" is dat je altijd on line werkt dus hopelijk geen stroomdipje tegenkomt!

Wiki's
Dat is een webwereld apart! Als je tijd over hebt kun je jezelf kwijtraken in de wikiwereld. Een wiki is een online open community waar iedereen content kan schrijven, toevoegen of wijzigen. Een soort schrijvende creative commons. Het is een dynamisch interactieve applicatie en daarom zeker bruikbaar voor de bibliotheken. Tijdens de zoektocht over het web kom je zelfs al een site tegen die alle bruikbare biblio wiki's aanbiedt
http://nlbiblioblogs.pbworks.com/. Deze zijn ook voorzien van rss feeds zodat je up to date kunt blijven van de bieb van jouw keuze. Een andere leuke wiki is die van de Deventer bibliotheek
http://wiki.obdeventer.nl/. Hier is al een duidelijk voorbeeld van wat de mogelijkheden zijn. Via de 23# is er ook een "speelwiki" beschikbaar. Hierop kun je zelf jouw favoriete content toevoegen of op een andere reageren. Als begeleiders zijn wij ook aan het uitproberen gegaan en wij hebben een eigen BDGV wiki opgezet. Het is nog even oefenen maar binnenkort zullen wij jullie het url toezenden zodat jullie ook actief kunnen deelnemen. Wij kunnen als "schepper" nl. uitnodigingen sturen. Of dit ook een daadwerkelijk dynamisch item zal worden, daar moet nog over nagedacht worden. Want zoals met alle web2.0 toepassingen ben ik van mening dat je alleen iets moet beginnen als het toegevoegde waarde heeft en niet als het de zoveelste van.............is.

3 opmerkingen:

  1. Jij gaat hard. Bedankt voor je complimenten. Van de andere ook leuke berichtjes. Dit zorgt ervoor dat ik het steeds leuker ga vinden. Ook heb ik wel een gevoel van kijk mij nou als het weer lukt. Ik ga je berichten over ding 10 en 11 weer goed volgen want tips en trucs zijn altijd welkom. Vergeet je ook niet af en toe naar bed te gaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat me opgevallen is, is dat google docs heel vaak je document opslaat, dus zelfs een stroomdip zal niet snel leiden tot verlies van content.

    Het aardige van een Wiki is dat het uiterlijk minder saai is dan van een open office document. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de soort wiki. Die van obdeventer is heel prettig van opmaak.
    Ik ben er nog niet uit of en wat we precies met de wiki gaan doen en of de gekozen wiki kan wat we willen. Ik ben bang dat het zoeken van de juiste manier nog wel wat tijd gaat innemen. Wel heel leuk om naar de beste uiteindelijke vorm te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat jullie zo voortvarend aan de slag zijn gegaan met een eigen wiki. Een paar kanttekeningen wil ik graag plaatsen.

    Bedenk bij het opzetten van een wiki altijd eerst wat jouw informatie zo bijzonder en afwijkend maakt dat je het niet in de grote Wikipedia kan zetten. De bibliotheek Vlissingen onderzoekt dat op dit moment via het project "Wiki loves Bieb". In Leidschendam Voorburg waren ze voor een HIP (bij jullie HOP) ook met een eigen wiki begonnen. Dat liep stroef, omdat het bijhouden ervan veel tijd en mankracht vergt, terwijl heel veel info ook in de algemene Wiki geplaatst kan worden. Daarmee werk je mee aan het grote geheel, maak je gebruik van werk dat al gedaan is en kun je dat aanvullen en je hebt kans dat meer mensen bereid zijn om je te assisteren. En wat dacht je van de terugvindbaarheid in zoekmachines. De Wikipedia-artikelen staan altijd bovenaan, met een eigen wiki moet je dat maar afwachten. Met een paar handige oplossingen kun je vervolgens de informatie die voor jouw project belangrijk is tonen op jouw website.

    Bedenk ook wie er belang bij heeft en wie er mee zou willen werken. Wat zouden ze missen als ze niet zouden meewerken. Een wiki lijkt bedriegelijk eenvoudig te zijn. Lastig is echter om inzichtelijke te maken hoe gevuld de wiki is en wat er wekelijks wordt toegevoegd. Het is meer een soort doos vol informatie, waar je met gericht zoeken gebruik van kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen