Powered By Blogger

woensdag 27 april 2011

Verslaafd aan social media :-)

Klein berichtje in de Volkskrant: Facebook wint terrein op Hyves. Hyves had tot en met maart 2011 7,6 miljoen bezoekers (een daling van 1%) en Facebook telde tot dat moment 6,6 miljoen bezoekers. Een stijging van 76%! Twitter en LinkedIn trokken gezamenlijk ruim 3 miljoen bezoekers.

Zomaar wat staccato cijfers, in een klein berichtje. Echter laten deze cijfers maar al te duidelijk zien wat de tendens is in Social Media minnend Nederland. Via onze 23# en 10# zijn wij allemaal druk bezig de mogelijkheden te ontdekken van al deze "verslavingsgevoelige" media. Persoonlijk zat ik even in een wat lagere frequentie. Zonnetje, vrije dagen en een allergie aanval voor 23# liet ik de laptop voor wat het was. Had even geen behoefte aan dashboard, berichten bewerken, weer een nieuw # of een reactie ergens achter te laten.

Nu wij in dit circuit bezig zijn valt je uiteraard ook veel meer op wat ook maar enigszins te maken heeft met het web2.0 en alle social media. Het verboden woord in dat geval is zeker wat mij betreft "verslavend". http://www.youtube.com/watch?v=vejyd_4hEa0 Er wordt vanuit de gebruikershoek te nadrukkelijk gezegd dat dit absoluut niet het geval is. Vanuit de wetenschappelijke hoek wordt dit tegengesproken! En wat vinden wij ervan? Ik lees wel hier en daar berichtjes dat de laptop staat te flirten. Ik ben heel benieuwd wat julle beleving is en of jullie ook daadwerkelijk veel te vinden zijn op Facebook, LinkedIn of Hyves.

4 opmerkingen:

  1. Zit er nog steeds op te "kauwen" wat ik nou eigenlijk van web 2.0 vind. Het blijft best wel in mijn hoofd zitten en probeer informatie te vinden die de voors en tegens belichten, zodat ik zo gefundeerd mogelijk tot een mening kan komen. Maar ja, wat je gevoelsmatig van web 2.0 vindt, kun je natuurlijk nooit helemaal uitschakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 23Dingen is geen social media-evangelisering die 100% positieve beelden van web 2.0 wil schetsen. Willen wij als bibliotheek geen belangrijke rool spelen bij het mediawijs maken van mensen? Dan zullen we moeten weten wat die media zijn en wat die betekenen voor mensen. Maar we moeten ons ook bewust zijn van de positieve én negatieve kanten. Prima als je daar aandacht aan besteed, goed zelfs. Maar laat niet en barrière worden, waar je niet meer overheen kunt of wilt kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sociale netwerken kunnen je veel leuke dingen brengen. Je krijgt soms contacten waar je nooit aan gedacht had. Ik vind dat heel leuk. Als je "vriendjes" wordt met de juiste mensen of sites, komen interessante bericht zomaar op je facebook, twitter of hyves binnen. Op deze manier kan de bibliotheek ook bij mensen binnenkomen met leuke, interessante en aan de bibliotheek bindende berichten.

    Verslavend kan het zeker zijn, maar ik merk ook dat ik op zonnige dagen toch minder tijd besteed aan dit soort dingen. "Gelukkig" is er dan ook nog de smartphone ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nog niet eens aan facebook enz. toe en hoewel ik dus nog enigszins in het "eenrichtings"circuit zit, merk ik al dat het heel verslavend kan zijn! Als de pc aan staat, gaat er makkelijk een avond mee heen. Maar gelukkig, zodra ik me los weet te scheuren, is het over en is er tijd voor man of boek.

    BeantwoordenVerwijderen