Powered By Blogger

dinsdag 12 april 2011

Social networks #16

Wie kent ze niet? Facebook, LinkedIn, Hyves, Bibliotheek 2.0 ning, Twitter enz. enz. Allemaal in het leven geroepen om interactief te communiceren. Helemaal in de lijn van het web 2.0. Maar communicatie is niet zo eenvoudig zoals het filmpje hierboven liet zien. Allereerst moet je er volledig achter staan. Anders heeft het total geen zin om overal een account te maken en er verder niets mee te doen. Vervolgens gaat het bij 23# over het toepassen voor bibliotheken. Hierin zullen wij uiterst kritisch moeten zijn en constante afwegingen moeten maken of het werkelijk toegevoegde waarde heeft voor de organisatie. Social networks moeten een visitekaartje zijn en vooral geen gedateerde informatie laten zien. Zelf bezit ik (nog) geen accounts op LinkedIn, Hyves en Facebook. Voor Skoolzone is er een Hyves maar deze is op dit moment niet geactualiseerd (ahum). Op Bibliotheek 2.0 ben ik lid van een aantal werkgerelateerde "groepen" (ik verafschuw dit woord). Dit bevalt mij prima en de informatie is functioneel. Via de blog van Edwin Mijnsbergen http://www.edwinmijnsbergen.nl kwam ik bij een zeer interessant artikel over social networks wat mijns inziens (leuke woordspeling in dit geval) precies de essentie van dit alles weergeeft http://dymphie.com/2011/04/08/hoe-kun-je-social-media-gebruiken-om-bij-te-blijven-op-je-vakgebied/ Kortom, social media zijn onmisbaar, goed toepasbaar voor ons vakgebied, maar wij moeten wel de juiste tools gaan inzetten. Niet alles is bruikbaar vanwege de arbeidsintensiviteit. Het is zoals met alle issues een kwestie van de juiste keuze maken! Via de wiki van http://nlbiblioblogs.pbworks.com/ is heel goed te zien wat je als bibliotheek kunt doen met social networks. Waarom het zwarte garen uitvinden als het al te koop is?

4 opmerkingen:

  1. Geweldig. Het taaltje doet me denken aan: I do'nt know nothing, I'm from Barcelona.
    Heb ik na al het geblog toch nog een leuke avond gehad. Bedankt Elja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk filmpje! Hyves en Facebook zijn wel erg leuk om je contacten extra bij te houden. Je maakt zelf uit op welk moment je contact zoekt en met wie. Zo heb ik ineens weer contact met nichten en neven van mij via Facebook. Toch leuk om op deze manier het familielijntje vast te houden. Hyves vind ik een leukere layout hebben en daar doe ik nog het meest mee. Wel grappig dat ik daar weer hele andere contactpersonen heb dan op Facebook. Wel is me opgevallen dat men de laatste tijd Hyves is gaan opzeggen en overstapt op Facebook. Waarom weet ik niet want ik vind Hyves nog steeds leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder filmpje. Miscommunicatie ten top.

    Blijkt keer op keer, er is zoveel te vinden op internet, mooie duidelijke links en filmpjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sociale netwerken vraagt om tijdsinvestering en het maken van keuzes. Keuze op wie je richt, keuze voor de tone of voice, keuze voor de content die gericht is op deze doelgroep en wat afwijkt van de content die ze elders vinden. En dat is nog niet zo eenvoudig. Want waar het om gaat is dat je niet gaat zitten wachten op nieuwe vrienden, maar dat je actief op zoek gaat naar nieuwe connecties met bestaande en nieuwe gebruikers. En je daarbij altijd afvragend wat mensen zouden missen als ze geen vriend van jouw bibliotheekHyves worden.

    BeantwoordenVerwijderen