Powered By Blogger

woensdag 4 mei 2011

# 20 Online muziek beleven

Een optie die ik tot nu toe zelden gebruikt heb. Uiteraard ben ik ervan op de hoogte via mijn omgeving en zie ik de "jeugd" op de fiets met aan hun oor de onvermijdelijke telefoon waar (af en toe) een leuke sound uitkomt. Ik betrap mij erop dat ik (veel) te vaak zeg: vroeger toen........... Dat is meestal een teken aan de wand en betekent ook dat je op je hoede moet zijn. Voor je het weet wordt je afgestoffeerd en kom je bij het antieke meubilair. Dus nee, geen verhaal over de grammofoon met zijn onvermijdelijke haperingen als je te veel stampte op de vloer, de naald die niet meer helemaal zuiver was of het verkeerde toerental waardoor je plaatje de eigenschappen kreeg van een oude stoomlocomotief!

Herinner je deze nog?
Maar aan de slag met music streaming en de eerste halte is Last FM Ingelogd via de 23dingen gegevens en een tour gedaan. En het is leuk!!!!!!! Je kunt er werkelijk van alles vinden. Denk hierbij ook aan events en festivals, je kunt er natuurlijk weer vrienden maken en je eigen profiel finetunen. Een post heet in dit geval: have a shout! Tsja, je moet ook wel met je tijd meegaan.
De volgende halte is Spotify volgens kenners de meest complete site voor music streaming (13 miljoen tracks). Er is een mogelijkheid voor gratis gebruik (max. 20 uur) maar de echte liefhebber gaat natuurlijk voor een premium of unlimited account. Kost een Eurootje maar dan heb je ook wat. Beide sites moet je overigens wel downloaden. Ook deze site is boven verwachting. Daar ga ik op een later moment zeker mee aan de slag. Heb hiervoor alvast een account aangemaakt.

Via onze "vrienden" op Delicious en Bibliotheek2.0 kom je nog veel meer sites tegen die zich hiermee bezighouden zoals:Groovshark, Diezer en voor de podcastliefhebbers Podbean. Een nog uitgebreider overzicht vindt je op Digimuziek Kortom, vervelen is hier geen optie! Is muziek luisteren, downloaden etc nu een sociale gebeurtenis? Volgens de film op Spotify wel. Muziek kan een beleving met elkaar maar ook solo zijn. Je gaat het in ieder geval met anderen delen.

Wat kan dit voor de bibliotheek betekenen? Er kunnen databases gekoppeld worden (CDR).
Of de klanten hierop wachten? Dat zou goed onderzocht moeten worden. Men kan zoveel zelf via het web ondernemen dat je als organisatie echt iets moet kunnen toevoegen. Ik denk hierbij aan een betaalde account nemen zodat de klant via inloggen op onze website aan de slag kan met bv. Spotify. 

De mogelijkheden zijn eindeloos en dit is echt een toepassing waar héééél véééél mensen plezier van hebben. Socialer kan niet!!!!

NB.: iTunes laat ik even voor wat het is omdat de meesten onder ons -met of zonder IPhone- wel op de hoogte zijn van deze toepassing.



5 opmerkingen:

  1. Je hebt je er aardig in verdiept. Ik moet hier nog aan beginnen en ben benieuwd wat er allemaal mogelijk is. Voor thuisgebruik natuurlijk veel. Ik ga nog eens goed nadenken over mogelijkheden voor de bibliotheek. Zou het zomaar mogen een betaalde Spotify account ter beschikking stellen aan derden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het sociale zit 'm vooral in het delen van playlists. Daarmee laat je je muzikale voorkeur zien en inspireer je je vrienden met muziek die zij nog niet kenden.
    Muziekweb heeft ook al een soort Spotify, maar dan voor binnen de bibliotheekmuren. MuziekWebLuister. Wat zou het mooi zijn als Spotify en Muziekweb gekoppeld en voor iedereen te gebruiken zouden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elja, wat ben je al ver !!! Geweldig .

    Ben benieuwd naar dit #20, maar eerst nog even verder met mijn online boekenkast :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja je bent inderdaad al ver.. nog 3 dingen. En petje af hoor, want door je blog krijgen wij al een aardig kijkje in de keuken van wat er allemaal nog komt. Top. Ik kijk er naar uit om snel weer de slag te pakken te krijgen.. Spotify aanbieden zou mooi zijn, maar ik denk ook dat het al mooi is als we ook wat met muziekwebluister kunnen doen. Het feit dat we het nu ook ontdekken is mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Just love your article.I do always look over your website for new articles.I am recently working on an app how to mod spotify premium apk thats going awesome and special thanks to you :)

    BeantwoordenVerwijderen