Powered By Blogger

zondag 22 mei 2011

#21 Sociale bibliotheekcatalogi en #22 Bibliotheek 2.0

Mijn eerste uitgebreide kennismaking met o.a. de Aquabrowser was tijdens mijn MIB opleiding bij de GO (Den Haag). Er ging een wereld voor mij open. Terminologie als: theasaurus, descriptoren, associatief zoeken, semantisch web, trunceren, Booleaanse operatoren.............. Ik kon er niets mee! Ik had echt het idee dat ik in een aflevering van Star Trek beland was. Hoe anders is het nu. Bovenstaande termen zijn de doodnormaalste zaak van de wereld en ik betrap mij er soms op dat ik zo'n vakterm gebruik in een gesprek met een klant. Niet echt handig.

Tijdens een excusie naar Swets in Lisse zag ik met eigen ogen wat er moest gebeuren voor er uiteindelijk een "content" in Picarta terechtkwam zodat die informatie beschikbaar werd voor de gebruiker. Bij de GO heb ik ook uitleg gehad hoe een zoekmachine te werk gaat, met zogenaamde spiders en crawlers. Zeer interessant en het formeren van zoekopdrachten wordt hierdoor inzichtelijker. Via onderstaand filmpje krijg je een beeld van de werking van een zoekmachine.


De aquabrowser gebruik ik als ik een probleem heb met een zoekopdracht. Of de opdracht is te vaag waardoor er teveel hits komen of de klant zit op een doodlopende weg. In dat geval is het associatief zoeken (woordwolk) een leuk hulpmiddel. Deze vorm van zoeken gebeurt in Bibliotheek.nl 
Een programma als Worldcat is een database waar je heel veel mee kunt. Voor de doorsnee klant vermoed ik (te)veel. De meest ideale situatie zal zijn als wij ook alles met elkaar kunnen delen m.a.w. als al die schatkamers aan informatie met elkaar verbonden gaan worden.



Bibliotheek 2.0 is een open community waarbij informatie met elkaar gedeeld kan worden. Zelf ben ik al enkele jaren (redelijk slapend) lid van een aantal platforms. Nu ik door deze training weer behoorlijk actief ben op het web, komt er ook weer digitale creativiteit naar boven borrelen. Ook hier werk je met "vrienden" en sluit je jezelf aan bij groepen.

Samenvattend hebben wij een schat aan informatie beschikbaar, maar helaas moet er via meerdere databases gezocht worden. Hoe zich dat gaat ontwikkelen in de toekomst? Wie zal het zeggen. De gebruiker zal uiteindelijk aan blijven dringen op het koppelen van deze informatie zodat die aparte eilandjes op zullen gaan in het grote geheel.



Zelf ben ik door al deze on line social media redelijk 'a-sociaal' voor mijn "echte" vrienden geweest. Te weinig tijd, altijd maar bezig op het web en mijn taalgebruik bestond uit terminologie zoals: even posten (huh werk jij bij TNT?) even bloggen (wist niet dat jij boetseerde met klei) of de site is under construction (jij hebt toch geen plastisch chirurg nodig?). Het is in ieder geval maar goed dat wij geen 33 dingen hebben!

Op 7 juni as. gaan de drie musketiers in goed gezelschap van Miranda naar OBA Amsterdam voor het bijwonen van de 23dingendeeldag. We keep you posted!

6 opmerkingen:

  1. Herken ik helemaal :) Het redelijk 'a-sociaal' voor mijn "echte" vrienden geweest zijn. Maar komt goed.

    Verheug me op de 23dingendeeldag !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit was voor jou al #21 en #22, je gaat nog sneller dan je denkt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen op de 23dingendeeldag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Carla Ik hoop dat we heel veel hele leuke toepassingen van 23dingen horen en tips krijgen wat wel en ook zeker wat we niet moeten doen. Ik ben heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh ja, die termen ken ik nog uit een grijs verleden. Voor de meeste gebruikers zal het worst wezen. Ze gebruiken Google en het liefst maar één zoekwoord. De zoekmachines zijn niet meer te vergelijken met die waar wij mee leerden zoeken. Ik mocht nog inbellen in de computer van de Nasa. Kostte veel geld en het moest razendsnel. Je zoekopdracht van te voren uitwerken, inbellen, zoeken en scoren....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jeetje, helemaal klaar met 23dingen! gefeliciteerd!
    ik heb me ook net opgegeven voor de 23dddag dus tot dan:)

    BeantwoordenVerwijderen