Powered By Blogger

zondag 29 mei 2011

#23 Evaluatie


Yammer het zit erop! Web2.0 en alle 23# die wij hierbij "spelenderwijs ontdekt" hebben. Ik heb op het web maar vast eens opgezocht of er ook een Web3.0 komt.........En ja hoor, ik kan jullie verblijden. Er komt na 3.0 zelfs nog een 4.0! Conclusie: stop die laptop nog maar niet in de hoes en hou de login codes paraat want wij gaan door!!!
Een definitie van Web3.0 vond ik bij Frankwatching. Het komt er in het kort op neer dat content nog meer met elkaar verbonden gaat worden zodat er (nog) meer structuur ontstaat. En daar houd ik van! Maar wat heeft het nu met mij en de organisatie gedaan? Want jullie weten dat er bij elke cursus ook een moment van zelfreflectie in zit! Aangezien ik niet graag over mezelf praat begin ik eerst maar bij de organisatie. Daar is veel bij gebeurd. Na de aftrap van de cursus gingen de gesprekken bijna nergens anders over. Hoever ben jij, snap jij dit, hoe zit het met dat, kost het bij jou ook zoveel tijd? Kortom het doel van 23# werd ruimschoots gehaald. Ervaringen delen, problemen met elkaar oplossen en onze kennis vergroten. Klanten worden geattendeerd op de mogelijkheden via catalogi en ook dat is heel belangrijk. Want uiteindelijk doen wij het als organisatie ook voor onze klanten. Wij moeten de aansluiting met ons publiek houden!

Persoonlijk heb ik er veel aan gehad. Niet dat alles onbekend was want op mijn werk kan ik zonder TomTom de juiste weg vinden op het web. Maar 23# wijzen ons op de ins en outs van social media en voornamelijk dat je verder moet kijken. Want denk nu maar niet dat wij van alles op de hoogte zijn. Ook het delen van informatie beviel mij goed. Als begeleider moest ik de "algemene" 23# volgen welke op sommige punten afwijkt van de 23# Groene Venen. Zo kon het voorkomen dat ik in een post niet exact behandelde wat er in de 23# Groene Venen als verdieping gevraagd werd. Geen punt........onderling werd er zoveel informatie uitgewisseld dat het altijd weer goed kwam. Collega's hebben elkaar wat beter leren kennen. Zo weten wij nu dat er een aantal zangtalenten onder ons zijn. Altijd handig voor het personeelsuitje toch? Dus op zowel professioneel als persoonlijk gebied een win/win situatie.

Toch is er ook een andere kant. Wat het werkelijk voor BDGV kan betekenen is nog een vraagteken. Alle media spreken over de uitkleding van de bibliotheken. Nog meer doen met minder geld. Als organisatie moeten wij ons verder blijven ontwikkelen, maar tegelijkertijd moet er ook op veel bezuinigd worden. Kort gezegd: hoe gaan wij onze vernieuwde opgedane kennis integreren in de organisatie terwijl wij weten dat er noch tijd noch geld voor is. Dus het zal vast wel weer een uitdaging worden. Veel succes dan ook voor het MT! Zelf zie ik het wel positief in. Brainstormen over het toepassen van social media binnen onze organisatie is altijd leuk en wellicht ontstaat er dan weer een creatieve oplossing. Want ik ben er echt van overtuigd dat wij de digitale ontwikkelingen over all niet als een bedreiging moeten zien voor ons werk, maar als een uitdaging. Bij deze zienswijze ontstaan er geen bedreigingen maar wel oplossingen!

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat we nog een uitstapje naar Amsterdam te goed hebben. Ben benieuwd wat deze dag nog voor nieuwe inzichten gaat brengen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk stuk heb je weer geschreven. Ik hoop dan ook dat je blijft bloggen. Het is altijd weer leuk om te lezen. Naast leuk is het ook goed wat je schrijft. De digitale wereld kunnen we niet meer tegenhouden. Laten we het zo creatief en goed mogelijk doen. Op naar 7 juni en alles wat we daarna gaan ontwikkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi slotakkoord. Social media als nieuwe kans! En een oproep om alert te blijven. De ontwikkelingen gaan razendsnel door, je moet echt bijblijven. Een leven lang leren en niet wachten op het volgende ding. Volgens mij gaat jou dat lukken. Verspreid die kennis en maak er gebruik van.
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tijdens de 23dingen cursus veel reacties van je mogen ontvangen op mijn weblogs. Erg veel werk voor je geweest om ons te begeleiden. Ik heb er heel veel aan gehad. Hartelijk dank daarvoor!!

    BeantwoordenVerwijderen