Powered By Blogger

dinsdag 8 maart 2011

Ding 6,7 en 8 > Ik Flickr


Zojuist de website van Flickr onveilig gemaakt. Ook hier is een account zo aagemaakt en evenals de rest beheer ik deze via Google. Ik heb zelf totaal geen ervaring met het bewerken en de storage van foto's en was dan ook een beetje sceptisch. De interface ziet er een tikje rommelig uit, maar als je éénmaal "de Flickr tour" hebt gemaakt dan kun je pas losgaan! Engels is de voertaal en mocht je via de toolbar gaan vertalen dan waan je jezelf in Vlaanderen! Hele grappige woordspelingen. Op Flickr werk je met jouw photostream en kun je rondreizen op de site via tags. Daarbij kun je aangeven hoe je jouw foto's gepubliceerd wilt hebben. Ga er eens rondneuzen en vul hierbij wat willekeurige tags in, je zult je blijvend verbazen wat je tegenkomt. Ook kun je "friends" toevoegen en hen eventueel via de mail een link sturen van jouw photostream. Je maakt eigenlijk veel vrienden via het web!

Wat ik helemaal het einde vond is het bewerken van je foto's via http://www.bighugelabs.com/ (het maken van een trading card). Deze link vindt je op de site van Flickr. Je moet vooraf wel toestemming geven om beide sites met elkaar te verbinden.

Wat deze toepassing voor de bibliotheken kan betekenen vind ik persoonlijk een lastig issue. Als organisatie kun je er materiaal op kwijt, maar het blijft lastig dat je altijd aan bronvermelding moet denken en je bij de activiteitenfoto's rekening moet houden met het vragen van toestemming aan de betrokkenen. Logischerwijs zou ik via iGoogle bij Picasa moeten blijven, maar deze keer maak ik een uitstapje. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen. Voor mij is Flickr een blijvertje!!
















4 opmerkingen:

  1. Wat een speurtocht heb jij al achter de rug. Leuk dat je het een site vindt waar je mee verder gaat. Zover ben ik nog niet aangezien ik de site nogal onoverzichtelijk vind. Hierin ben ik het helemaal met je eens.
    Door nog eens gewezen te zijn op de privacy vraag ik me nu zelf af of we al die foto's wel op de website mogen zetten. Een vraag die ik mezelf nog niet eerder gesteld had. Nog eens neuzen bij andere bibliotheken brengt ons misschien ook nog op ideeën om Flickr of soortgelijke sites toe te passen bij het bibliotheekwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Flickr wie bedenkt zo'n naam. Ik ben er erg benieuwd naar want ik ben niet iemand die foto's via picasa of wat dan ook opslaat. Ik heb mijn digitale foto's gewoon in mapjes in mijn PC zitten. Foto shoppen heb ik ook nog nooit bij mezelf gedaan ik heb dat altijd gezien als onbegonnen werk. Maar volgens mij gaat er straks een wereld voor mij open. En wie weet straks op de cover van 'bibliotheekblad'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heeft niets met je blog te maken, maar die vissen aan de zijkant zijn echt superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben Flickr gekozen, omdat de foto's van een betere kwaliteit zijn en de sociale aspecten veel beter en uitgebreider zijn. Voor de bibliotheek kun je eens kijken bij de in de tekst genoemde site van College degrees. En ga eens op zoek naar accounts van bibliotheken op Flickr.
    Waar het vooral om gaat is je foto's te laten zien waar veel mensen komen. Laat zien dat je bibliotheek een leuke plek is om te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen