Powered By Blogger

woensdag 2 maart 2011

RSI>RSS>Really Simple Syndication


Really Simple? Als ik dit soort berichten lees dan schiet ik acuut in de kramp. Voor wie dan? De ICT nerds, de wizz kids, de bèta figuren? Wie bepaalt er dan dat iets simpel toe te passen is? Aan de slag dan maar en uiteraard stuit ik weer op een website die ik graag had toegevoegd voor de feeds, maar die dat nou net weer niet doet........deboekensalon.nl

Natuurlijk loopt het web over van de sites die het wel aanbieden en kun je zelfs naar een speciale startpagina voor feeds gaan > http://rss.startpagina.nl/ Overigens staat er op de 23 dingen website een geweldig filmpje over de rss feeds en wat het nu precies inhoudt! Kijken!!!

Anyway, voor het beheren van de rss feeds -overigens een tool die ik zeer waardeer- heb je ook een "reader"nodig. Want de binnengehaalde informatie moet wel logistiek beheerd worden.

Ik heb er diverse blogs op nageslagen en o.a. de sites bekeken van Google Reader, Netvibes en Symbaloo. Geweldige sites die alles voor jou in goede banen leiden en waar je je creatieve dtp talent (wist je dat je dat had?) volledig kunt laten gaan. Persoonlijk heb ik gekozen voor het gemak en blijf bij Google Reader. Waarom? Omdat op dit moment (bijna) alles gelieerd is aan mijn gmail account en je dus zonder problemen en zonder steeds opnieuw te moeten inloggen heen en weer kunt switchen. Het moet mij van het hart dat de lay out van Netvibes en Symbaloo technisch rustiger en overzichtelijker tonen dan Google Reader. Maar so what........gemak dient de mens toch? En vanaf volgende week krijg ik er zoveel vrienden bij dat ik ergens tijd op moet besparen!!


4 opmerkingen:

  1. he Elja,
    leuk om te zien waar jullie als begeleiders mee bezig zijn, horen we alvast een beetje wat ons straks te wachten staat!
    Meteen een vraagje: ik wil ook graag pageviews in mijn blog, heb dat ook aangevinkt en opgeslagen, maar het verschijnt nergens, de wonderen der techniek haha. Weet jij misschien wat ik fout doe?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach joh, dan gebruik je toch één van de andere drie betekenissen... Rich Site Summary bijvoorbeeld. Niet dat dat iets zegt, maar toch ;-)
    Het simpele zit 'm vooral in de wijze waarop data van de ene site heel makkelijk verspreid n geintegreerd kunnen worden in andere sites. Dat kan een rss-lezer zijn, maar ook een blog of een site die de gegevens van de ene site combineert met die van andere sites en zo een geheel nieuw product produceert. Dit noemen we een mash-up. Een soort van 1 + 1 = 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie had dat nu gedacht? Thea die de 10 dingen doet gaat te snel vooruit!! Mocht ik toch nog niet eens bij de RSS feeds komen. Hoezo Snelle Jelle!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk,al die boeken op je achtergrond. Wil je de Boekensalon bijhouden? Kijk op mijn blog voor een tip om te lezen hoe je deze toch aan de feeds toe kunt voegen!

    BeantwoordenVerwijderen